Onze seniorenzorg in de wijk

Een kleine opstopping in het verkeer. Op haar iPad checkt Sijka haar volgende afspraak. Even kijken: vanochtend een vol programma. Eerst mevrouw Hoekstra helpen met opstaan, douchen en aankleden. Daarna mevrouw Brouwer helpen met het toedienen van insuline en aansluitend door naar meneer Bosma die de laatste tijd steeds meer medische zorg nodig heeft.

Ondersteuning aan huis

U kunt zelf nog veel. Het liefst blijft u nog zo lang mogelijk zelfstandig wonen in uw eigen vertrouwde omgeving. Heeft u daarbij ondersteuning nodig? Dan kan onze ‘Seniorenzorg in de wijk’ uitkomst bieden.

Dagelijkse persoonlijke verzorging en verpleging bevat de volgende diensten:

  • ondersteuning/begeleiding of overname bij het wassen aan de wastafel of onder de douche
  • hulp/overname bij het aan- en/of uitkleden
  • aan- en uittrekken van steunkousen
  • ondersteuning en/of begeleiding en toezicht bij medicatie
  • ondersteuning/begeleiding bij toiletgang
  • insuline toedienen/injecteren van medicatie (subcutaan en intramusculair)
  • verplegen van wonden
  • katheter inbrengen/verwisselen
  • controle pols, temperatuur en bloeddruk
  • begeleiding bij dementie.

Deze verzorging wordt vergoed vanuit de Zorgverzekeringswet.

Naast persoonlijke verzorging en verpleging, bieden wij ook huishoudelijke hulp.

In vertrouwde handen

Een vast team van verzorgers verleent zorg en ondersteuning op maat bij u thuis, 24 uur per dag en op alle dagen van de week. Met onze persoonlijke benadering is uw zorg bij ons in vertrouwde handen. Een telefoontje, ook midden in de nacht, is voldoende om thuis adequate hulp te krijgen. Indien gewenst kunt u thuis gebruik maken van onze personenalarmering, zodat u bij calamiteiten dag en nacht met ons in contact kunt staan. Een veilig gevoel.

Meer weten?

Wilt u gebruik maken van seniorenzorg in de wijk of vragen naar de mogelijkheden voor uw situatie? Download onze factsheet of neem dan contact op met ons team Seniorenzorg in de Wijk: (050) 534 21 22.

"En bij wie ik na afloop ook wegga, mijn laatste vraag is altijd: kan ik nog iets voor u doen?"

Thuiszorg met een plus

In de gezellige huiskamer van meneer en mevrouw Lameijer schijnt het februarilicht naar binnen. Wanneer de kopjes koffie eenmaal op tafel staan, neemt mevrouw Lameijer plaats in een hippe paarse stoel die een plek in een designmuseum niet zou misstaan. Dan begint zij te vertellen. Over de tijd dat zij en haar man voor het eerst in aanraking kwamen met Westerholm en hoe zij het contact in de afgelopen jaren hebben ervaren. Haar man Henk luistert mee vanuit het verrijdbare bed dat eveneens in de huiskamer staat. Prachtige zwart-wit portretten van voorouders uit een vervlogen tijd sieren de entree. In de woonkamer staat een oude trouwfoto van hen beiden. “Vorige maand waren wij 50 jaar getrouwd en zo lang wonen wij ook al in Haren.”

Zorg aan huis

In april 2014 komt meneer Lameijer twee keer kort na elkaar te vallen. Dit is het moment waarop ze besluiten contact te zoeken met Westerholm voor ondersteuning aan huis. “Vanaf het moment dat we waren ingeschreven, beschikte het zorgcentrum over een sleutel ‘voor het geval er iets gebeurt’. Als het nodig is, kunnen de verzorgenden altijd binnenkomen.” Na verloop van tijd wordt meneer Lameijer minder mobiel en breiden zij in overleg met Westerholm de zorg uit met twee keer per dag ondersteuning aan huis.

Als het daarna opnieuw minder goed gaat, volgt een ziekenhuisopname van twee weken. Er moet een belangrijke beslissing worden genomen. De artsen geven het advies om meneer Lameijer op te laten nemen in een verpleeghuis. Maar meneer en mevrouw Lameijer draaien het liever om: eerst naar huis en als het echt niet meer gaat, dan pas naar een verzorgingstehuis. “We waren het er stellig over eens: ‘geen verpleeghuis, mits Westerholm ons in samenwerking met de huisarts thuis van goede zorg kan voorzien’.”

Hier is ‘t ook

“Mijn ouders hadden op latere leeftijd verzorging nodig”, herinnert mevrouw Lameijer zich. “Ik heb dus veel in een verzorgingstehuis rond kunnen kijken. En als je ergens binnenkomt, dan voel je het eigenlijk gelijk: ‘hier is het, of hier is het niet’.” Als ze later als vrijwilligster in het verpleeghuis Maartenshof in Groningen werkt, heerst daar het gevoel: ‘hier is het’.

“Kennissen van ons woonden bij Westerholm en als ik daar wel eens op bezoek ging, had ik dezelfde ervaring: hier is ’t ook. De keus voor Westerholm lag daarom ook voor de hand. Als lid van de cliëntenraad kom ik er nu ook nog regelmatig. Een mooi gebouw, waar vaak leuke dingen te doen zijn. Vriendelijk personeel en met kerst is het er zo mooi versierd. Door middel van een brief worden we regelmatig op de hoogte gehouden van activiteiten binnen het zorgcentrum. Doordat Henk weinig mobiel is en continue zorg nodig heeft, maken we daar helaas weinig gebruik van. Maar een enkel concert mag ik zo nu en dan graag bijwonen.”

De plus van Westerholm

Op de vraag wat de plus van Westerholm voor mevrouw Lameijer betekent, antwoordt ze dat het vooral de mensgerichte manier is waarop cliënten worden benaderd. “We vinden het erg fijn dat de medewerkers zo attent zijn, aandacht voor ons hebben en ons op een respectvolle manier benaderen.”

Persoonlijk en betrokken

“We kunnen rekenen op goede zorg bij ons aan huis. Ik vind de verzorgenden altijd erg hartelijk en ze komen vriendelijk en betrouwbaar op mij over. Ik stel het ook op prijs dat ze discreet omgaan met wat we onderling bespreken. Hierdoor kunnen we ook wel eens een vertrouwelijk gesprek voeren. Toen we vorige maand 50 jaar getrouwd waren, kregen we persoonlijke felicitaties. Dat zijn van die dingen die het contact zo fijn maken.”

“Toen we een aantal hulpmiddelen nodig hadden, werd dat keurig via het ziekenhuis voor ons geregeld. Zo kwam er voor mijn man een verrijdbaar bed, een bedlift en een rolstoel op maat. We hoefden nergens aan te denken, Westerholm regelt dat gewoon voor je.“

Kleinschalig en dichtbij

Mevrouw Lameijer verwacht in de toekomst een toename van grotere zorginstellingen. “Wij hebben meer met een kleine organisatie, het liefst in de buurt. Als je verder weg moet verhuizen, ga je weg uit je eigen kern en dan raak je als snel de contacten uit de buurt kwijt. Wij vinden het dus belangrijk dat we zo lang mogelijk in onze eigen omgeving kunnen blijven met persoonlijke zorg dichtbij. We horen wel eens dat bij grootschalige verpleegtehuizen er minder tijd voor je wordt genomen.”

“Bij een kleiner zorgcentrum als Westerholm staat de mens centraal en niet de organisatie. Ik vind het vooral belangrijk dat de tijd zo veel mogelijk wordt besteed aan zorg en niet aan vergaderen. Bij Westerholm heb je minder gelaagde structuren. Het team werkt zelfstandig en de onderlinge sfeer is goed. Ze hebben korte lijnen en dat maakt dat ze het onderling wel met elkaar regelen.”

Stijlvol en hoffelijk

“Binnen Westerholm laat zich de sfeer het beste omschrijven als stijlvol en hoffelijk. Wanneer bijvoorbeeld iemand komt te overlijden, wordt op de dag van de uitvaart op een zeer waardige manier uitgeleide gedaan. Langs de kant staan het personeel en de directie en leest men een gedicht voor terwijl de kist naar buiten wordt gedragen. Het is een plechtig moment dat op een bijzondere manier eer doet aan de overledenen. Dat was vroeger zo en dat is nu nog steeds zo”.

Of meneer en mevrouw Lameijer later zelf ook in Westerholm gaan wonen, weten ze nog niet. Het liefst blijven ze zo lang mogelijk samen thuis, maar uitsluiten doen zij het evenmin. “Goede vrienden van ons waren hun huis ook niet uit te krijgen, maar zij zijn uiteindelijk toch ook naar Westerholm verhuisd en hebben het daar prima voor elkaar.”

Een tevreden cliënt

Op de vraag of er wensen zijn met betrekking tot de thuiszorg, toont mevrouw Lameijer zich een tevreden mens. “Ik zou zo even niet iets kunnen bedenken wat ik anders zou willen.”

Heeft zij dan wel eens klachten van andere cliënten gehoord?

“Soms komt er wel eens iets tussen en dan komen de verzorgenden iets later”, antwoordt zij daarop. Ze kan zich wel voorstellen dat dit voor sommige ouderen lastig is, vooral wanneer zij erop rekenen dat de verzorgenden altijd precies op de afgesproken tijd verschijnen. “Maar er zijn meer mensen die zorg nodig hebben en het kan wel eens wat uitlopen. Voor mij is dat geen probleem, we hoeven tenslotte niet meer naar ons werk”, relativeert ze met een glimlach.

“Als het wat langer gaat duren, krijg je altijd wel even een telefoontje, zodat we op de hoogte zijn. En komen doen ze altijd, daar kunnen we op rekenen. Zelfs toen het hier zo enorm ijzelde en de straten onbegaanbaar waren, ging het thuiszorgteam gewoon op pad. Ze hesen zich hier bij de opgang aan de trapleuning omhoog.”

“Ze zorgen niet alleen voor mijn man maar ook een beetje voor mij.”

“Wij waren het er stellig over eens: ‘Geen verpleeghuis, mits Westerholm ons, in samenwerking met de huisarts thuis van goede zorg kan voorzien'.”